Idag skal vi arbejde 'hjemme' - med Blogindlæg over tekst og kommentarer til hinanden.
_________________________________________________________________________
1. opgave: Indlæg a) kl. 9.00-10.00.
INDHOLD - DRIVKRAFT - SAMSPIL
Når jeg reflekterer over, hvilken betydning Illeris' ideér kan have i forhold til min egen undervisningspraksis så leder dette mig til, at det har utrolig stor betydning - og mere end jeg nok lige har praktiseret - at kende til og forstå HVEM mine elever i bund og grund ér.
Så spørgsmålet om, hvorvidt og hvordan jeg, i min egen undervisning, kan se tegn på at eleverne oplever læringmæssige udfordringer i forhold til illeris' tre kernebegreber - lyder på, at jeg jo i realiteten kun kan vurdere dette på et skøn' og mine antagelser - og dette ud fra de observationer jeg gør mig, når jeg har eleverne inde på skoleophold (en uge af gangen)
På hele uddannelsen er der grundlæggende viden, forståelse og færdigheder, som alle elever skal igennem - og den måde de kommer 'igennem' dette på er baseret ud fra, om der er noget der blot skal kendes til eller forståes for ydermere, at kunne beherske - og denne vej opnå en kompetence i og med emnet.
Som et eksempel på dette kan jeg fortælle om de elever, der arbejder i tøjbutikker.
Her er det afgørende for salget og dermed bevaring af butikken og ligeså elevens job, at der ikke kun vides noget om, hvad tøj er lavet af og hvordan det kan sidde på de forskellige kroppe - Nej her er det af afgørende betydning, at eleven både har forståelse og besidder færdighederne i, at kunne tale med kunden om produktets egenskaber, fordelene ved disse egenskaber i forhold til kundens behov samt hvilket udbytte kunden ender ud med.
DRIVKRAFTEN - for ovennævnte tekstil'elev - ligge her i, at de interesserer sig for både tøj og pasform og der igennem er meget motiverede for, at lære en helt masse når de er på skole. Disse elever er interesseret i at lære noget / får 'værktøjer' med, som de kan anvende i deres praksis. Dette leder tilbage til indholdet som jeg planlæger og tilrettelægger.. hvilket giver god mening, at basere på realistiske handlinger fra dagligdagen.
der er bare lige dét, at lang fra alle elever HAR denne motivation.. selvom de dog syntes det er spændende at arbejde i en tøjbutik. Årsagen til denne manglende motivation ligger såre simpelt i, at de - før skoleugerne - ikke er gjort bekendte med det vigtige og afgørende i - at have disse færdigheder... de har endnu ikke opnået kendskab og forståelse for hvad deres viden om produktets egenskaber, fordele og udbytte for kunden - kan bidrage med til deres arbejde - og dermed mangler motivationen.
Så ... i SAMSPIL - med en større forståelse, for hvordan det hele hænger sammen - altså deres arbejde, kunderne, dem selv som individuelle personer og deres personligheder - så vil eleverne begynde at skride til handling og dermed kunne kommunikere med deres 'kolleger' på skolen - og denne vej opnå mere engagement og rent faktisk bidrage til både egen og andres læring - ved at kommunikere og samarbejde og handlinger der leder til deres dagligdag.
Slutteligt må det ikke glemmes, at kendskabet til og forståelse for HVEM mine elever i bund og grund ér - for mig som underviser, planlægger og tilrettelægger - er et punkt jeg ønsker at grave dybere ned i, da det er hér eleverne oplever læringmæssige udfordringer i forhold til illeris' tre kernebegreber.......
- Alle elever lærer forskelligt, da de har hver deres motivation for faget, ønske om viden, forståelse og færdigheder - og dette på baggrund af hvem de er, hvor de kommer fra, hvad deres baggrund er, hvordan de arbejder med deres følelser osv. osv.
Jeg kunne skrive meget mere og have skrevet mere koncentreret - men eftersom dette er en øvelse og blot en times arbejde - vil jeg lade dette store emne dvale og helt sikkert vende tilbage dertil snarest :)
Louise Lykke
_________________________________________________________________________
Peer feedback :-)
SvarSletHej Louise
Spændende at læse om hvad du underviser i til dagligt. Det er en hel anden verden end min, men eleverne er jo samme type og udfordringerne ligeså.
For at kunne vurdere dine skøn og antagelser, kunne du anvende ”Kahoot”. På denne måde kan du teste deres viden og færdigheder.
Med hensyn til at eleverne ikke har stiftet bekendtskab med det vigtige og afgørende færdigheder de skal have inden skoleopholdet, kunne måske løses ved at have bedre samspil mellem virksomhed, skolen og eleven. Dertil tænker jeg på Praktikum, hvor de fra virksomheden kommer med en problemstilling som de skal løse på skolen og derfra vende tilbage til virksomhed med en løsning. Ved godt at det var det omvendte du ønskede, men hvis man tænkte at næste gang eleven vender tilbage til skolen, har man en forventning om at eleven har opnåede de færdigheder som de er nået til i uddannelsen.
Til slutteligt vil jeg lige skrive, at du kommer godt ind i Illeris tanker og ideer og du gør dig nogle gode tanker om dine undervisnings planlægning. Og hvad det er for nogle type at elever du skal undervise i.
Mange hilsner
Helga
Hej Helga
SletJeg takker mange gange for din konstruktive feedback.
Og ja, det er to meget forskellige verdner' fag vi arbejder med - og dog.. som du selv skriver - eleverne har de samme udfordringer vedrørende indhold, drivkraft og samspil.
Dit forslag til forbedringer med at lave et større samspil med praktikken - finder jeg helt og aldeles fornuftigt og vil helt sikkert benytte mig af. GOD IDE med denne problemstilling - jeg har tænkt på det tidligere og er kommet fra det igen. Tak for sparket :).
Og yes med Kahoot... en 'teknisk ting' som jeg MÅ have sat mig ind i. Det er jo snart ved at være helt pinligt ikke at bruge sådanne værktøjer ;)
Endnu engang tak for feedbacken.
Vh. Louise Lykke