torsdag den 1. februar 2018

2. opgave: Indlæg b)  kl. 12.00-13.00. 


_______________________________________________________

Reflektion over anvendelse af digitale teknologier - opdæmmer identificerede udfordringer i min undervisning:
_______________________________________________________

'I gamle dage' ville man jo sige..




"OOOOOrrrkkk ja' jeg er begyndt at anvende digitale teknologier i min undervisning..
jeg bruger power point nu.."


Well well - hvor langt er jeg så nu.. 


Jeg er jo slet ikke så gammel endnu - kun 43, 
men det hér tema får mig jo til at lyde som en på tusse på snart 150, når jeg blænder op for mine refleksioner over identificerede udfordringer!

For hvor står vi lige..jov, i min undervisning anvender jeg Power point med slides og animationer og links til film og hele baduljen - de kan bare komme an ka de 💪 
og dette har længe fungeret så ganske udemærket ..        
                                                           

                                                                        .. lige ind til ..

.. vores aller bedste ven hér, kom mere og endnu mere ind i billedet og overtog al fokus og mulighed for at trænge igennem til eleverne - med nyttig og brugbar viden, fagord, kendskab til teorier og forståelse for metoder. 



Hertil lød det store spørgsmål så..
Hvor møder underviser og elev lige hinanden i et fælles forum - en fælles platform..
hvor fælles drivkraft kan koncentrere sig om indholdet og læres i samspil med eleverne selv og deres givne omgivelser!


VOILA


På vores uddannelse har vi til hvert modulfag et rum hvor hvert elevhold kan se alt i. Lige fra skema til beskrivelser af dagens emner, links, film til forberedelse, tekster, anbefalinger, quizer for at tjekke op på om man er godt med og hvad man måske liiige skal tage mere fat i, multiple choice tests, grupperum og links og meget meget mere. 
På denne platform kan vi alle skrive meddellelser til hinanden - fra underviser til elever, fra elever til underviser og eleverne imellem. De kan sågar oprette deres egne gruppechatrum.

DET ER SUPER SMART

og mine elever er jo ligesom alle andre fra generation x - helt med på noderne med de sociale medier og er født med et tastatur på maven osv osv.... de laver markedsføring med og for deres butikker på nettet - de er helt og aldeles med på beatet .....
 Men ......

Hvad hulen er det så der gør, 
at mine totalt top tunede 
social media'elever 
ikke benytter sig 
af vores meget 
meget 

brugervenlige moodle  ??? 



Jeg starter ellers altid mine undervisnings modul uger med, at introducere til måden vi arbejder på - gennemgår moodlerummet.. vores platform.. mens eleverne hver især åbner den på deres egen computer.. der er plads til spørgsmål og alt hvad hjertet har at snakke om - og alligevel oplever jeg, at eleverne ikke liiiige får læst lektierne, set videoerne eller liiige får kommenteret til deres kolleger fra holdet på den fælles opgave de skal lave..

Det GÅR jo ikke

så til dette må vi hellere få lavet en digital 



                                  👏

2 kommentarer:

  1. Peer Feed back b)

    Hold nu op, nu ligner din Blog jo en som har været i gang længe :-)
    Der er masser af gode billeder som illustrere de ting du gør og samtidig er den personlig. Godt gået.

    Det lyder rigtig spændende med Moodlerummet, kender slet ikke programmet. Jeg ville benytte det og kan slet ikke forstå at eleverne ikke bruger det, når nu alt informationerne og mulighederne til at kommunikere ligger der.
    Nu er jeg spændt på om din quiz kan løse dit problem med at få eleverne til at bruge Moodlerrummet.

    Hvordan vil du udforme og hvordan vil du med quizzen motivere eleverne til at bruge jeres fælles rum?

    Mange hilsner
    Helga


    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tar tarrr jeg fandt ud af det med billederne og voila, så kunne der næste ikke kommer for mange på :D.
      Men hmm jeg kan se at opsætningen af billederne har rykket sig rundt til noget andet end det jeg lavede i redigeringen og opbygningen. Mystisk. både de grønne streger og de små billeder har placeret sig anderledes. Har du mon styr på dette med billederne? Jeg prøvede også at ville lægge et link på nogle af billederne, men det fungerede ikke rigtigt.

      Det med Quizen kom på tju hej da brandalarmen på biblioteket gik... jeg havde billedet liggende på siden og fik hurtigere end lynet skrevet et par ord dertil :D
      Så hvordan dette med quizen skal forløbe sig, ved jeg sørme ikke helt endnu, men det er da egentlig en ganske udemærket idé ik... noget med quiz over hvad der findes og hvor osv i moodle for at få dem til at benytte sig f det... og de skal BESTÅ ;D. det kunne evt være en mulltiplechoice I moodle eller netop en kahoot som du skrev.

      Det er fedt vi er igang nu ik :)

      Slet

Blog - del 3.               Løst problemstilling ___________________________________________________________________________________...