1. VEJLEDNING:
Indledende information
Jeg underviser salgsassistenter på Niels Brocks Hovedforløb / Detailuddannelsen, som er en vekseluddannelse med 2 år i praktik og 6-8 uger på skole.
Indledende problemstilling
Grundet voksende e-handel samt stigende teknologisk udvikling og behov for digitalisering, stilles der store krav til fremtidens salgsassistent om fleksibilitet. Udviklingen medfører, at bemandingen nedprioriteres og der findes ingen tid til skole, hvilket medfører faldende elevtilgang på Detailuddannelsen.
På baggrund af nævnte, er vi igang med at udvikle en ny detailuddannelse med målet, at lave en uddannelse, der kombinerer de bedste læringsmetoder fra online undervisning, klasseundervisning og praksis i egen butik.
Med interesse for 'den ny Detail uddannelse' fokuserede jeg i min forrige opgave - fra modulet 'undervisningsplanlægning og didaktik'- på elevernes forudsætninger for at opnå læring. Med analysen, som jeg baserede på et igangværende modul, kan jeg kortfattet konkludere afgørende faktorer for elevernes forudsætninger for at lære: arv og miljø - eksempler som 'boglig til ikke boglig, seneste udd, folkeskolen eller gymnasiet eller mange års erhvervserfaring, skoletræthed. Analysen pegede også på 'Vil gerne selv, men kan ikke selv', 'jeg er i en gruppe fordi jeg skal - ikke fordi vi sammen kan sparre og udvikle'. En indikation af manglende forståelse for uddannelsens indholdsforståelse vægter tungt.
Ydermere er der - trods synlige læringsmål - en gennemgribende modstand for problembaseret læring og stor efterspørgsel for facit. Der bør dermed introduceres til hensigten og målet med den problembaserede undervisningsform og forhåbentlig denne vej føre til forståelse for hensigten med indholdet samt erkendelsen af det individuelle facit.
Motivation og diverse kompetencer må være kodeordet for de didaktiske overvejelser til det nye uddannelsesforløb. Undervisningsdifferentiering er et must'.
Som opfølgning på ovennævnte og med henblik på 'den ny detailuddannelse finder jeg det afgørende, at eleverne fra 'day one' er indstillet på at det er dem selv der 'tager' uddannelsen og ikke en uddannelse de 'får'.
Læringsafsæt
- Illeris - læringstrekanten
- Indhold, drivkraft, omverden
Didaktiske afsæt
- Den e-didaktiske overvejelsesmodel
- mix af alle 3 former e-læring .........
Teknologiske afsæt
- Asynkron platform 'moodle' - opbygges til interaktiv uddannelsesforløb
- deduktiv video'klasseundervisning - teori/metoder
- facebookgruppe/holdet, forum til sparring - .....
- Synkron, padlet - tidsbestemt. ikke klassefremmøde. Individuelle problemstillinger
sparring ml. eleverne - hjælpe på vej..
- fremmøder, workshop, grupper, .. øvelse med ex. konfliktrappen /klimaks - rollespil.
video til opponentgruppe, som skal kommer med andet bud på løsning... video.
præsentation, feedback + forward. Øvelse med at præsentere en opgave - ex. tema. profil
& image. synkron feedback + forward.
- jeg tror det er temmelig vigtigt at få evalueringsmodellen med ind over et forløb som
dette her, da eleverne har brug for 'trykhed' i at være på rette vej eller hvad så nu..
Ingen kommentarer:
Send en kommentar