Markedsføring
Detailuddannelsen, Niels Brock
På dette modul skal du analysere,
vurdere og til sidst planlægge og præsentere en samlet markedsføringspakke til
den butik du er i praktik hos.
For at
kunne udarbejde en markedsføringspakke og hele dens omfang, skal du først
’kende’ din butik ’helt ind til benet’. Dernæst skal du undersøge
markedssituationen, og derefter tage stilling til:
hvordan du kan differentiere
butikken igennem en kampagne og et event.
Du arbejder
selvstændigt
I bliver sat sammen i grupper
á 4 pers. (underviser laver grupperne)
Hver morgen
er der kickstart i form af
teori, så I får de nødvendige redskaber til at løse dagens opgave.
Torsdag
samler I jeres undersøgelser
og resultater og udarbejder en komplet markedsføringsplan samt en kampagne til
butikken. Kampagnen vil bestå af flere kanaler – online og offline.
Fredag morgen
får i ½ time til at lægge
sidste hånd på arbejdet og aflevere det skriftelige arbejde i moodle
Inden en mc. test og benchmark
evaluering, repeterer vi ugens læring og indhold.
Resten af dagen hygger vi os
med jeres gruppepræsentationer i klasse
Plan for
ugen
Mandag
08.30 – 10.30
|
Velkomst, præsentation af ugens program med case.
Gruppedannelse
Konkurrentanalyse (uv)
Øvelse med
konkurrentanalyse ( inkl.egen butik).
|
10.30 – 12.00:
|
Valg af butik (bytur),
Konkurrentanalyse af butik og butikker OG naturligvis benhård analyse
af valgte butik.
Undersøg
hvilke andre butikker der ligger i gaden. Især skal I afdække de direkte
konkurrenters sortiment, men også andre vigtige parametre.
Undersøg
trafikken i gaden – hvilken type mennesker færdes her? Beskriv herudfra
butikkens/ernes målgruppe (bl.a.demografi og livsstil).
Ud over observation og jeres skarpe øjne og
oplevelser, så anvend tegninger/fotos/illustrationer.
Lav logbog/Skitsebog for: Prisniveau, Sortiment
(bredt/smalt/dybt/fladt, hvilke varemærker osv.?)Serviceydelser, Butiksindretning,
Personale/betjening, Evt. andre vigtige parametre
|
12.00 – 12.30:
12.30 – 12.45:
|
Frokost
Sparring – øvelse ’tre til
the’
|
12.55 – 14:15
14.15 – 14.30
|
Film: The greatest movie ever sold (85 min.)
Refleksion over dagens
indhold
|
Tirsdag
08.30 – 10.00
|
Kunde- og imageanalyse,
primære data(uv).
Udarbejd en swot analyse på baggrund af jeres resultater fra i går, og
vælg et område, I vil fokusere på at optimere.
Differentiering kommer i spil.
|
10.20 – 12.00:
|
Spørgeskema udarbejdes.
Deles evt. ud til relevant population OG sendes via Surveymonkey (på facebook)
|
12.00 – 12.30:
|
Frokost
|
12.30 – 13.30:
|
Fortsat spørgeskema – evt.
ude hos populationen!
Evt. Databehandling og
konklusion..
(der kommer sikkert først svar
til onsdag morgen)
Der udleveres papirer med
visuel markedsføring, som skal selvstuderes til onsdag.
|
13.45 – 14.15:
|
Sparring og idégenerering
imellem grupperne. CL struktur: ’tre til te’
(Hvis der fortsat arbejdes
intenst med de forskellige spørgeskemaer, så venter vi med sparring og
idégenerering til onsdag morgen.
|
Onsdag
08.30 – 11.00
|
Reklamemidler og – medier
(uv)
Planlægning/aktivitetskalender/årshjul
(uv) & Billedanalyse (uv)
Storytelling og
produktanalyse (uv + øvelse) & lidt om styling i vinduer (uv)
|
11.00 – 12.00:
|
Bytur – find et produkt i
jeres valgte butik, som i ønsker at booste.
OG derefter find insp.
Rundt i byen – vinduer, elementer, materialer, på gaden, i butikker, mm. – tag fotos og skitser.
|
12.00 – 12.30:
|
Frokost
|
12.30 – 13.30:
|
Nu skal jeres materiale fra
byturen anvendes - Til visuel markedsføring i jeres valgte butiks vinduer. Der
skal laves et vindue som skaber blikfang og skiller sig ud fra butikkens
’normale’ visuelle markedsføring. (digitalt, på papir, collage eller andet). Da
der ikke er meget tid at arbejde i, snakker vi her om en ’principskitse’ J . Benyt jer af de udleverede papirer.
Både inspirationsmateriale,
skitser og resultat sættes i en powerpoint og sendes til louises mail.
Det færdige resultat kan i
evt. og måske bruge til jeres case J.
Nb. Øvelse gør mester.
|
13.45 – 14.30:
|
Præsentation af dagens
arbejde + Repetition (spørgsmål og svar)
|
Torsdag
1.
Kampagne og event
|
Baseret på
konkurrentanalyse og dataindsamling, skal I planlægge en kampagne og et event
til jeres butik. Kampagen og eventet skal planlægges i detaljer, så det ville
kunne afholdes i virkeligheden. Begge dele skal markedsføres via de kanaler,
I finder mest relevante.
Jeres
kampagne og event skal planlægges efter SMART-målene, dvs med beskrivelse af
kampagnen og eventets forløb OG tidsplan, budget, fordele og udbytte for
kunder og butikken, begrundelser for valg, samt en tidsplan.
|
2.
Aktivitetskalender
/ visuelt årshjul for
vinduet
|
I skal lave en
principskitse til en aktivitetskalender / visuelt årshjul for butikkens
vinduer. Her skal i selvfølgelig tage udgangspunkt i de informationer i har
hentet hjem fra butikken.
Moodboard eller kun tekst.
Frit valg. Bare i sætter det overskueligt op i et hjul eller skema – så det
ikke bliver kedeligt at lytte’ og se på.
Vigtigt: Budget og tidsplan for denne
markedsføringen skal udarbejdes.
|
3.
Online OG/eller offline Annonce
|
Derudover
skal I markedsføre kampagnen og eventet:
(i
center/ lokalavis/ flyers/ vindue, nettet etc.).
= Der skal udarbejdes en
annonce, enten for kampagnen og/eller eventet. I annoncen skal I arbejde med
farvesætning, komposition, læselinje og det gyldne snit. I skal kunne argumentere
for jeres valg.
Vigtigt: Budget for annonce/flyer
el lign skal udarbejdes.
|
4.
Kampagne + annoncer +
aktivitets /årshjul
|
Det færdige resultat sættes
op i et powerpoint show.
Fremlæggelse
fredag: Den samlede opgave præsenteres enten ’live’ og/eller på powerpoint.
Tænk gerne ud af boksen og SÆLG os idéen!
|
Fredag
08.30 – 09.00
|
Grupper lægger sidste hånd
på arbejdet og afleverer i moodle i mappen ’aflevering’ og sender
pp.materiale/præsentation til underviser.
|
09.00 – 10.00
|
Repetition
|
10.15 – 11.00
|
Test + evaluering
|
11.15 – 12.00
|
Præsentationer i klassen
(max. 10 min. Pr. gruppe)
|
12.00 – 12.30
|
Frokost
|
12.30 – 13.45
|
Præsentationer i klassen (max.
10 min. Pr. gruppe)
|
14.00 – 14.15
|
Evaluering – ugen der gik.
|
Send også jeres arbejde til butikken, - måske
er der noget de kan bruge J
Rigtig god arbejdslyst
Ingen kommentarer:
Send en kommentar