tirsdag den 15. maj 2018

Markedsføring
Detailuddannelsen, Niels Brock






På dette modul skal du analysere, vurdere og til sidst planlægge og præsentere en samlet markedsføringspakke til den butik du er i praktik hos.

For at kunne udarbejde en markedsføringspakke og hele dens omfang, skal du først ’kende’ din butik ’helt ind til benet’. Dernæst skal du undersøge markedssituationen, og derefter tage stilling til:
hvordan du kan differentiere butikken igennem en kampagne og et event.

Du arbejder selvstændigt
I bliver sat sammen i grupper á 4 pers. (underviser laver grupperne)

Hver morgen
er der kickstart i form af teori, så I får de nødvendige redskaber til at løse dagens opgave.

Torsdag
samler I jeres undersøgelser og resultater og udarbejder en komplet markedsføringsplan samt en kampagne til butikken. Kampagnen vil bestå af flere kanaler – online og offline.

Fredag morgen
får i ½ time til at lægge sidste hånd på arbejdet og aflevere det skriftelige arbejde i moodle
(i afleveringer/case). Jeres pp.præsentationer sendes til min mail: llrs@niels.brock.dk
Inden en mc. test og benchmark evaluering, repeterer vi ugens læring og indhold.
Resten af dagen hygger vi os med jeres gruppepræsentationer i klasse



          Plan for ugen

Mandag

08.30 – 10.30
Velkomst, præsentation af ugens program med case.
Gruppedannelse
Konkurrentanalyse (uv)
Øvelse med konkurrentanalyse ( inkl.egen butik).
10.30 – 12.00:
Valg af butik (bytur), Konkurrentanalyse af butik og butikker OG naturligvis benhård analyse af valgte butik.

Undersøg hvilke andre butikker der ligger i gaden. Især skal I afdække de direkte konkurrenters sortiment, men også andre vigtige parametre.
Undersøg trafikken i gaden – hvilken type mennesker færdes her? Beskriv herudfra butikkens/ernes målgruppe (bl.a.demografi og livsstil).
Ud over observation og jeres skarpe øjne og oplevelser, så anvend tegninger/fotos/illustrationer.

Lav logbog/Skitsebog for: Prisniveau, Sortiment (bredt/smalt/dybt/fladt, hvilke varemærker osv.?)Serviceydelser, Butiksindretning, Personale/betjening, Evt. andre vigtige parametre
12.00 – 12.30:
12.30 – 12.45:
Frokost
Sparring – øvelse ’tre til the’
12.55 – 14:15
14.15 – 14.30
Film: The greatest movie ever sold  (85 min.)
Refleksion over dagens indhold

Tirsdag

08.30 – 10.00
Kunde- og imageanalyse, primære data(uv).
Udarbejd en swot analyse på baggrund af jeres resultater fra i går, og vælg et område, I vil fokusere på at optimere.
Differentiering kommer i spil.
10.20 – 12.00:
Spørgeskema udarbejdes. Deles evt. ud til relevant population OG sendes via Surveymonkey (på facebook)
12.00 – 12.30:
Frokost
12.30 – 13.30:
Fortsat spørgeskema – evt. ude hos populationen!
Evt. Databehandling og konklusion..
(der kommer sikkert først svar til onsdag morgen)
Der udleveres papirer med visuel markedsføring, som skal selvstuderes til onsdag.
13.45 – 14.15:
Sparring og idégenerering imellem grupperne. CL struktur: ’tre til te’
(Hvis der fortsat arbejdes intenst med de forskellige spørgeskemaer, så venter vi med sparring og idégenerering til onsdag morgen.

Onsdag

08.30 – 11.00
Reklamemidler og – medier (uv)
Planlægning/aktivitetskalender/årshjul (uv) & Billedanalyse (uv)
Storytelling og produktanalyse (uv + øvelse) & lidt om styling i vinduer (uv)
11.00 – 12.00:
Bytur – find et produkt i jeres valgte butik, som i ønsker at booste.
OG derefter find insp. Rundt i byen – vinduer, elementer, materialer, på gaden, i butikker,  mm. – tag fotos og skitser.
12.00 – 12.30:
Frokost
12.30 – 13.30: 
Nu skal jeres materiale fra byturen anvendes - Til visuel markedsføring i jeres valgte butiks vinduer. Der skal laves et vindue som skaber blikfang og skiller sig ud fra butikkens ’normale’ visuelle markedsføring. (digitalt, på papir, collage eller andet). Da der ikke er meget tid at arbejde i, snakker vi her om en ’principskitse’ J . Benyt jer af de udleverede papirer.
Både inspirationsmateriale, skitser og resultat sættes i en powerpoint og sendes til louises mail.
Det færdige resultat kan i evt. og måske bruge til jeres case J.
Nb. Øvelse gør mester.
13.45 – 14.30:
Præsentation af dagens arbejde + Repetition (spørgsmål og svar)

Torsdag

1.
Kampagne og event
Baseret på konkurrentanalyse og dataindsamling, skal I planlægge en kampagne og et event til jeres butik. Kampagen og eventet skal planlægges i detaljer, så det ville kunne afholdes i virkeligheden. Begge dele skal markedsføres via de kanaler, I finder mest relevante.

Jeres kampagne og event skal planlægges efter SMART-målene, dvs med beskrivelse af kampagnen og eventets forløb OG tidsplan, budget, fordele og udbytte for kunder og butikken, begrundelser for valg, samt en tidsplan.

2.
Aktivitetskalender
/ visuelt årshjul for vinduet

I skal lave en principskitse til en aktivitetskalender / visuelt årshjul for butikkens vinduer. Her skal i selvfølgelig tage udgangspunkt i de informationer i har hentet hjem fra butikken.
Moodboard eller kun tekst. Frit valg. Bare i sætter det overskueligt op i et hjul eller skema – så det ikke bliver kedeligt at lytte’ og se på.
Vigtigt: Budget og tidsplan for denne markedsføringen skal udarbejdes.

3.
Online OG/eller offline Annonce

Derudover skal I markedsføre kampagnen og eventet:
(i center/ lokalavis/ flyers/ vindue, nettet etc.).
= Der skal udarbejdes en annonce, enten for kampagnen og/eller eventet. I annoncen skal I arbejde med farvesætning, komposition, læselinje og det gyldne snit. I skal kunne argumentere for jeres valg.
Vigtigt: Budget for annonce/flyer el lign skal udarbejdes.
4.
Kampagne + annoncer + aktivitets /årshjul
Det færdige resultat sættes op i et powerpoint show.
Fremlæggelse fredag: Den samlede opgave præsenteres enten ’live’ og/eller på powerpoint. Tænk gerne ud af boksen og SÆLG os idéen!




Fredag

08.30 – 09.00
Grupper lægger sidste hånd på arbejdet og afleverer i moodle i mappen ’aflevering’ og sender pp.materiale/præsentation til underviser.
09.00 – 10.00
Repetition
10.15 – 11.00
Test + evaluering
11.15 – 12.00
Præsentationer i klassen (max. 10 min. Pr. gruppe)
12.00 – 12.30
Frokost
12.30 – 13.45
Præsentationer i klassen (max. 10 min. Pr. gruppe)
14.00 – 14.15
Evaluering – ugen der gik.

Send også jeres arbejde til butikken, - måske er der noget de kan bruge J

Rigtig god arbejdslyst



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog - del 3.               Løst problemstilling ___________________________________________________________________________________...