mandag den 14. maj 2018

Blog - del 1.
__________________________________________________________________________________________




Resumé af kontekst og overordnet problemstilling
  • Salgsassistenter på Niels Brocks Hovedforløb / Detailudd.
  • E-handlen vokser og udviklingen medfører, at mange butikker lukker el. nedprioriterer bemandingen, 
  • Der findes minimal ’tid’ til skole. 
  • Den manglende ’tid’ modstrider de blivende butikkers behov for, at differentiere sig. 
  • Grundet udviklingen samt en gennemtrængende skoletræthed, opleves også en manglende lyst for læring. Mine elever er samtidig mere praktiske end boglige.

Resumé af Kontekst - markedsføring
  • Uge modulet indledes med en præsentation af undervisningens mål og forløb, og det samme gør sig gældende, på fastlagte tider, til hvert delemne.
  • Ligeledes gives info om fælles platform på Moodle, hvori opg. og litteratur kan findes.
  • Eleverne gruppeinddeles og vælger en butik i lokalområdet, som er case grundlag for målet, at udarbejde en samlet markedsføringspakke til en udvalgt butik. 


    Problemstillinger på modulet markedsføring

             Elevforudsætninger
    • Gruppearbejdet er udfordrende, idet der er stor adspredelse i deltagernes  personlighedstyper, samt forudsætninger for at ville- eller evner at lære... Nogle kommer næsten direkte fra folkeskolen, andre har gymnassiel baggrund mens andre er ordblinde eller ikke kan 'sidde stille'. 
    • Der er stor adspredelse og forudsætninger for at lære 'stoffet' og Målet ér det samme.
    • Hensigten med gruppearbejdet ér, at der kan sparres og videndeles fra alle deres praktiksteder, men i stedet  oplever jeg, at den enkelte ønsker feedback og feedforward for egen vindings skyld.
    • En del elever kommer og spørger mig for gentagelse, uafhængigt af deres gruppe.
    • - og samtidig tager de ikke ’skeen i egen hånd’ ved, at opsøge viden fra Moodle.
    • Ofte er der grupper, som ikke er færdige med et delmål før det næste introduceres, og de er derfor ikke ’med’ - der ytres ønske for facit så de kan følge med.
    • En generelt summen af, hvad de skal bruge 'det her til' hersker igennem ugen.. De har simpelthen svært ved at sætte skole casen i perspektiv. 

             Teori

    • Unv. er klasselokale og der anvendes primært powerpoint og flipover.
    • Der repeteres modeller og teorier fra forrige moduler (som kan anvendes til casen), samt nye metoder mv. suppleres. 

         Etiket: CASE - Markedsføring


            Praktiske opgaver
    • Efterfulgt af teorien kommer der opgaver i forbindelse med den valgte butik.
    • Opgavebeskrivelserne gennemgåes og udleveres på A4 samt findes i moodle.


    Læringsteoretisk problemstillinger på MF.modulet

          Hvordan kommer dette til udtryk?
    • Trods synlige læringsmål er der mangel på forståelse for transfer og engagement for den problembasererede læring. Eleverne har generelt svært ved at se sammenhængen i forløbet - selvom de hele tiden kan se på opgavemanualen osv.  Motivationen daler smittende.
    • Det er en ond cirkel, for de stærke elever føler ikke de får nok ud af det, mens de svagt boglige eller engagerede elever ikke føler de kan følge med, eller er bange for ikke at lave opgaven godt nok'. derfor spørges der næsten konstant efter facit. Men der ér ikke noget decideret facit.
    • Til syneladende opfattes skole og det at lære noget, som noget kedeligt, bogligt, og noget der skal 'fyldes på'. På mine hold hersker der en manglende ansvarsfølelse og forståelse for, at man TAGER uddannelse og ikke bare får den. 
    • Eftersom eleverne hellere vil på arbejde end sidde på skolebænken / og de samtidig mangler derude', så har de meget travlt med at komme afsted efter skole...


      Jeg ønsker, at matche den nye 'virkelighed' ved, at tilbyde et

      forløb der imødekommer elevernes mangel på tid til udd.






      ANALYSE OG VURDERING 
       - med Knud Illeris' læringstrekant, Hattis udtalelser om feedback samt den 
                                                    e-didaktiske overvejelsesmodel.





      Læring som udvikling af kompetence

      Indhold - Viden, forståelser og færdigheder
      for at tilstræbe læring skal det give mening og mestring, for at udvikle funktionalitet.

      Drivkraft - Motivation, følelser og vilje.
      For at opretholde psykisk balance. Psykisk energi til at gennemføre læreproces.

      Samspil - Handling, kommunikation og samarbejde.
      Individets samspil med den sociale og materielle verden. Den ene side det sociale nære niveau, fx. gruppe. Den anden side, samfundsmæssige niveau, der sætter præmisserne.

      Elevens tilegnelse opstår imellem indholdet og drivkraften og dette hænger ulasteligt sammen med samspillet eleven udsættes for.

      Faktum
      Indhold, drivkraft og omverden er dimensioner i al læring
      Tilegnelse og samspil er processer i al læring.



      Illeris' læringstrekant - giver god mening for min læringsteoretiske problemstilling
      • For at sigte mod at højne motivationen og læringen hos eleven, skal det der skal læres give mening for eleven.
      • Hvis det ikke giver mening for eleven, og hvis der kke kan ses en form for mestring og progression, kan det give manglende motivation og vilje til at lære det der er målet.



      Som opfølgning på læringstrekanten og - Med blik på 

      Hatties feedbackmodel / herunder principper for synlig 

      læring, ser jeg en god kombination til vurdering af min 

      læringsteoretiske problemstilling.



      Hvis eleverne ikke kan se målet eller perspektiv med undervisningen og derfor ikke ved, hvor de er på vej hen – kan det være udfordrende at arbejde med deres motivation. 

      Ved at indføre klare og synlige mål i undervisning, er der mulighed for at opnå bevidsthed om, i hvor høj grad det udfordrende mål er opfyldt. 

      Dette giver eleverne mulighed for at lære at tag medansvar for deres egen læring og udvikle en tro på forventning om tilegnelse. Dette må da motivere for læring.

      Hvordan ’tilegnes’ så dette ansvar?
      Det handler om at reducere afstanden mellem elevernes nuværende forståelse og deres læringsmål ved at bibringe effektiv feedback.

      Hvorfor denne feedback undervejs?
      Fejl er velkomne, da fejl skaber muligheder og dermed er nøglen til videre læring.

      Feedbackspørgsmålene
      Det er dog ikke tilstrækkeligt at opsætte tydelige mål for elevernes læring, hvis feedback
      skal være effektiv. Feedback skal hjælpe eleven videre i læreprocessen mod læringsmålet. 


      Feed up - Hvor er jeg på vej hen? - målet
      Feed Back - Hvor er jeg i læreprocessen mod målet?
      Feed Forward - Hvad er næste skridt mod målet?



      Mit bud på et fremtidigt markedsføringsmodul kombinerer
      onlineundervisning samt praksis i egen butik, og bygger på:

      Differentiering, transfer (problembaseret undervisning) evaluering og motivation.






      Den e-didaktiske overvejelsesmodel er overskuelig - med guide til alle punkter










      Flipped classroom - vil i mit onlineforløb bestå af:
      • platform på moodle, hvori alt til modulet placeres
      • videointroduktion til forløbet
      • videoinstruktioner til delmål
      • quizer - for egen feed forward - status.. 
      • og mellem det hele foregår opgaver/skole i felten/praktikken
      • samtidig med en on going asynkron , feed up, feedback, feedforward mellem både elever og konsulent.

      .. Videre til Blog - del 2.

      Ingen kommentarer:

      Send en kommentar

      Blog - del 3.               Løst problemstilling ___________________________________________________________________________________...